מאמרים

רוצים לרזות? תחליפו עבודה!

משקל הגוף שלנו, נמוך או גבוה אינו בהכרח תוצאה של אכילה מועטה או מוגברת אלא תלוי במספר גורמים נוספים.
במציאות הישראלית אנו נאלצים לעבוד כמעט כל יום שעות מרובות, שלא לדבר על הזמן שאנו מבלים בעמידה בפקקים בכל שעות היום,
כדי לחזור הביתה ולגלות שהכיור מלא בכלים, המקרר ריק, הילדים רעבים ואף אחד לא עשה איתם שיעורים.

אורח החיים במדינת ישראל לא משאיר ברירה אלא להיות בלחץ (סטרס) כרוני קבוע ולא מאפשר לחיות את חיינו בשקט ובשלווה.
מעבר לכך ישנם גם גורמים של לחץ זמני (אקוטי) שאותם לא ניתן לנבא מראש אך הם בהחלט משפיעים על קבלת ההחלטות שלנו.
לחץ\סטרס מוגדר בתור תגובה כללית, לא ספציפית של הגוף לכל גורם שעלול לערער או לאיים עליו ולשבש את יכולות הגוף שאמורות
לשמור על השיווי משקל ביולוגי-כימי (הומאוסטזיס). את מקורות הסטרס ניתן לחלק לארבע מוקדים עיקריים:

1. לחץ שמקורו מהעבודה (עומס עבודה, דרישות תפקיד גבוהות, שליטה נמוכה על מהלך העבודה )

2. תמרון עבודה-בית – שילוב בין דרישות העבודה לבין מטלות הבית היום-יומיות.

3. לחץ חברתי\יחסי אנוש – לחץ הנובע מחברים\משפחה והיחסים עם הבני\בנות זוג

4. העדר ביטחון תעסוקתי – מצב הכלכלי, הוצאות והכנסות כספיות לא קבועות, פחד מפיטורים ומציאת עבודה

מחקרים רבים בדקו את הקשר בין הלחץ במקום העבודה לבין השפעתו על המשקל. תוצאות המחקרים הראו שהלחץ משפיע על אנשים בהתאם למשקל בו הם נמצאים.
אנשים בעלי משקל נמוך מגיבים לגורמי לחץ על ידי הפסקת אכילה זמנית עד שגורם הלחץ ייעלם או השפעתו תדעך.
יחד עם זאת, אנשים בעלי משקל גבוה יותר, מגיבים ללחץ על ידי אכילה מוגברת כדרך להתמודד עם גורם\גורמי הלחץ הקבועים או הזמניים.
חשוב גם לציין שלרוב לחץ מתמשך קבוע (כרוני) יגרום לעלייה בתיאבון, בעוד לחץ זמני (אקוטי) יגרום לירידה בתיאבון.

אחד ממקורות הלחץ הנפוצים ביותר בעולם הוא מקום העבודה, מאחר שהוא טומן בתוכו את הפן הכלכלי וגם את הפן החברתי
(מרבית הישראלים עובדים שעות מרובות במהלך השבוע במספר רב של עבודות). בתוך העבודה עצמה, עומס העבודה, הוגדר ע"י העובדים
כאחד הדברים המשפיעים ביותר על הרגלי האכילה שלהם ונקשר במאמרים רבים כהסיבה הדומיננטית ביותר לעלייה במשקל, פיתוח בעיות אכילה
ועלייה בתחלואה. מעבר לכך, חוסר היכולת של העובדים לשלוט בנעשה בעבודה ודרישות תפקיד גבוהות מגדילות את היקף הלחץ בו הם נמצאים.

תגובת הגוף ללחץ מתבטא באכילה מוגברת שאינה בהכרח מלווה בהרגשת רעב, בהשוואה למקומות עבודה בהם לעובדים יש שליטה רחבה יותר מעשיהם.
במילים אחרות, אכילה מוגברת או אי אכילה, היא ביטוי שליטה שלנו, של הגוף, למצבים בהם אין לנו שליטה על מהלך העבודה בחיי היום יום שלנו.
ישנם מספרים דרכים בהם ניתן להתמודד עם לחץ בעבודה:

1. לשתף את המעסיק\המנהל בתחושות שלך ולבדוק האם ניתן להפחית מעומס והיקף העבודה (לעבוד פחות שעות, להחליף תפקיד, להחליף מחלקה,
להעסיק עוד עובדים וכו' או לחלופין לתת לעובד יותר שליטה על עבודתו.

2. לשקול החלפת עבודה במידה ולא ניתן לקיים דיאלוג עם המעסיק או שתנאי העבודה אינם מאפשרים להפחתת העומס.

3. חופש – לנצל את ימי חופש הקיימים ולעשות סוף שבוע ארוך (חמישי עד ראשון כולל)

4. ימי מחלה – במידה ואינכם מרגישים טוב, אפשר לשקול עם הרופא לקחת מספר ימי מחלה לצורך התאוששות

5. הגעה לעבודה – אחד המוקדים המלחיצים בישראל קשור בכל הנוגע להגעה לעבודה. לבדוק את האפשרות של שימוש
בתחבורה ציבורית, שימוש באפליקציות של שיתוף רכבים או נהיגה עם קולגות לעבודה.

אחד המוקדים הנוספים שגורמים לנו לפתח לחץ הוא תמרון עבודה-בית. קיים קושי רב אצל רוב האוכלוסייה לבצע את כל מטלות הבית בזמן, רכישת מזון שבועית,
טיפול בילדים והסעתם לחוגים כאשר העובדים נדרשים לשעות עבודה מרובות ולפעמים אף בשעות לא שיגרתיות.
מחסור בזמן פנוי במהלך היום גורם לצריכה מוגברת של מזון מוכן ומעובד, אכילה מהירה ומופרזת של מזון בעל צפיפות קלורית גבוהה יותר, בהשוואה למזון רגיל,
תוך כדי התעלמות מתחושות הרעב והשובע של הגוף.

הפתרון ללחץ מסוג זה טמון בשיחה עם בני\בנות הזוג או המשפחה הקרובה ושיתוף תחושותיכם בנוגע לעומס בו אתם נמצאים, ולבקש עזרה: לשים את הילדים אצל
קרובי משפחה 1-2 פעמיים בשבוע, לבקש מבן\בת הזוג שיסיעו את הילדים או יערכו את הקניות בלעדיכם (אפשר לבצע הזמנה דרך האינטרנט),
לבקש עזרה מסבא וסבתא עזרה בהכנת מזון ביתי (ובכך להימנע מלרכוש מזון מעובד) לצאת מהעבודה מוקדם יותר (לשתף בכך את המעסיק),
לשקול העסקת עוזרת בית לסיוע בביצוע מטלות הבית וכו'

חיי היום יום שלנו מלאים בגורמי לחץ כרוניים או זמניים אשר משפיעות רבות על האכילה והרגלי האכילה שלנו. במצבים כאלו יש הסוברים שצמצום
האכילה יביא לפתרון המיוחל אך בפועל רק מחמיר את המצב וגורם דווקא לעלייה במשקל. מומלץ מאוד לעצור, לחשוב ולאתר את כל מוקדי הלחץ בחייכם,
למצוא פתרונות כדי להתמודד עמם, ובכך לסייע לגוף שלכם לרדת במשקל.